در مورد بازاریابی در ابتدای بحث دیجیتال مارکتینگ صحبت کردیم. حالا باید در مورد محتوا و نحوه بازاریابی محتوا صحبت کنیم.
امروزه برای ارتباط با مخاطبین و معرفی محصول و یا خدمات خود به مخاطبین باید چیزی که آنها نیاز دارند بدانند و ما میخواهیم بدانند در اختیارشان قرار دهیم.

بازاریابی محتوا قابلیت‌های زیادی جهت ارتباط دو طرفه با مخاطب و مجاب کردن ایشان دارد و به همین جهت میگویند که محتوا پادشاه است.
خیلی از شرکت‌ها و کسب و کارها با تولید محتوای عالی و شرح نیاز کاربران توانستند پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشند. بطور مثال دیجیکالا از زمان شروع بکار با تولید محتوای عالی توانست اعتماد کاربران اینترنت را در ایران جلب کند و جز تک شاخ‌های استارت آپ و صنعت فروش اینترنتی در ایران باشد.

بازاریابی محتوا

محتوا چیست و انواع آن کدامند؟

به هرچیزی که ارتباط بین شما و مخاطبان را برقرار و پیام شما را منتقل میکند، محتوا میگوییم. (از یک کلمه یا یک جمله تا یک فیلم بلند).
جهت تولید و انتشار این محتوا برنامه ریزی استراتژی محتوا، تقویم تولید و انتشار محتوا براساس چشم انداز، اهداف ، ارزش‌ها و ماموریت‌ها جز اوجب واجبات است.

جدا از لحن، کیفیت، طول، شخصیت، ماندگاری، پرسونای مخاطب و فاکتورهای مرتبط با محتوا، باید برای سنجش میزان موفقیت بازاریابی محتوا، شاخص (kpi) تعیین تا اثربخشی آن را بررسی کنیم.

البته تولید محتوا برای اساس ساختار قیف فروش مشتریان و مراحل مختلف آن میتواند متفاوت باشد. قیف فروش چند قسمت دارد:

  • آگاهی
  • کشف
  • ارزیابی
  • قصد و جلب‌توجه
  • تبدیل، خرید و فروش
  • وفاداری، حفظ و نگهداری

قیف فروش

انواع محتوا:

  • متنی
  • تصویری
  • صوتی
  • ویدیویی

محتوای متنی

از قدیم محتوای متنی پیش اغلب مردم طرفدار و حرمت زیادی داشت و دارد. انتقال اطلاعات و احساسات با استفاده از کلمات هنر و توانایی خاص خود را می طلبد.محتوای متنی به جز ارائه داستان، سرگذشت و شرح یک اتفاق یا یک محصول، میتواند راهنما، کاتالوگ و مشخصات یک خدمت یا محصول را در بر داشته باشد و با آشپزی با کلمات مختلف و پخت آنها غذا، دسر و نوشیدنی متنی مورد نیاز هرکسی را فراهم نمود.

تولید محتوای متنی

برای تولید محتوای متنی باید چند مورد را رعایت کرد.

مغز و ایده داستان و محتوا

انتخاب موضوع محتوا و ایده یابی محتوا به روشهای مختلف جهت ایجاد محتوای موثر در وهله نخست می باشد.

نگارش زبان فارسی

رعایت دستور زبان فارسی تنها در کتاب دستور زبان فارسی دوران دبیرستان و امتحان پایان ترم مفید نبود. امروزه در اکثر مکاتبات اداری، مقاله‌ها ، کتاب.ها و محتوای اینترنتی جز اصول ابتدایی است و حتما باید رعایت شود. که صد البته به جز فرهنگستان زبان فارسی، گوگل هم به آن توجه کرده و معیار خاصی برای آن قائل است.

مقاله‌ای که من همیشه برای یادگیری و چک‌کردند اصول زبان فارسی از آن استفاده میکنم را در سایت آقای نیما شفیع ‌زاده میتوانید پیدا و مطالعه کنید.

سئو محتوا
در دیجیتال مارکتینگ جدا از داستان و اصول نگارشی یک محتوای متنی باید اصول نشر و استانداردهای لازم برای بهتر دیده شدن آن را نیز رعایت کنیم. که البته این جمله هم که نمیدانم از کیست، زیباست که میگوید: “باید محتوایی باشد تا بتوان آن را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کرد”
در سئو محتوا کامل به این بحث خواهیم پرداخت.

محتوای تصویری

تحقیقات همیشه نشان می‌داده که محتوای بصری میزان درک و ثبت را در ذهن بالاتر می‌برد. عکس، اینفوگرافیک، نمودار، اسلاید، نقل قول، انواع محتوای تصویری هستند که کاربران را در درک بهتر داستان‌های کسب و کار کمک میکنند.
مسلما در دنیای امروزی با حجم زیاد اطلاعات و محتوای تصویری، تولید عکس و طرح گرافیکی نیاز به خلاقیت و استفاده از متخصصان مرتبط با حوزه گرافیک دارد که با توجه رقابت شدید در دیده شدن، باید جدی به آن نگاه کرد.

محتوای صوتی

آهنگ و پادکست دو محتوای مهم صوتی هستند که در انتقال اطلاعات، داستان و احساسات از طریق گوش و شنوایی تاثیر زیادی دارند.
البته تاثیر گذاشتن با استفاده از فقط یکی از حواس، نیاز به هنر، تبحر و دقت زیادی دارد و امروزه درگیر کردن کاربران از طریق صوت بسیار سخت و دشوار است.

محتوای ویدیویی

ساخت کلیپ، ویدیو، فیلم، تیزر تبلیغاتی و موشن گرافیک جز بهترین راه‌های ارتباطی با مخاطب از طریق محتواست. رعایت مسیر و سناریو داستان و همچنین تکنیک اجرا و میزان حرفه ‌ای بودن در جذب مخاطبین تاثیر زیادی دارد.

 

بازگشت به آموزش دیجیتال مارکتینگ