یکی از مهمترین امکانات گوگل که در دیجیتال مارکتینگ استفاده میشود، گوگل ادوردز است که به کمک آن میتوانید در گوگل تبلیغ کنید.

بدین صورت که در گوگل ادورز اکانت میسازید حساب خود را به دلار یا لیر ترکیه شارژ میکنید بعد بر اساس یک مکانیزم در مزایده کلمات کلیدی شرکت میکنید.

پس از آن اگر کسی کلمه کلیدی مدنظر شما را سرچ کرد، گوگل لینک صفحه شما را در صفحه اول نمایش میدهد. و به ازای هر کلیک کاربران روی لینک شما از حساب شما مبلغی که توافق کردید کم میکند.

اگر دقت کرده باشید جلوی برخی از نتایج گوگل دو حرف Ad را ملاحظه میکند. که این همان تبلیغات گوگل است.

ادز گوگل

حالا بریم سر اصل مطلب و اینکه چطور میتوانیم در گوگل تبلیغ کنیم.

نخست سه اصطلاح را با هم مرور کنیم:

SERP : صفحه نتایج موتور جستجو – Search Engine Results Page

Impresion : موتور جستجو مثل گوگل وقتی لینک صفحه شما را نمایش میدهد، به ازای هر بار مشاهده کاربر یک impersion برای شما محاسبه میشود.

CTR : اگر صفحه اول بابت یک کلمه کلیدی ۱۰۰ نفر مراجعه کنند و ده نفر روی لینک ما کلیک کند CTR ما برابر است = ۱۰÷۱۰۰=۱۰٪

 

نکته ۱: در ادرورز و سئو دنبال impresion بیشتری هستیم  تا بتوانیم CTR بیشتر داشته باشیم.

فضاهای گوگل ادز:

تبلیغات گوگل در صفحه اول در چند جای صفحه انجام میشود که موقعیت این جایگاه‌ها بر اساس مبلغ پرداخت شما و کیفیت صفحه لینک شما متفاوت است.

این جایگاه‌ها کجا هستند؟

۴ تا بلوک از بالا (چهار لینک ابتدا صفحه جستجو)

۴ تا بلوک در پایین (چهار لینک پایین صفحه جستجو)

نکته ۲: ادروزها برای دیوایس های مختلف متفاوت نمایش داده میشوند. و ممکن هست. کاربران تبلیغ را ببینند یا نبینند و فقط از روی آمار میتوانیم ببینیم یک تبلیغ برای چند نفر نمایش داده شود. شاید از آن ۸ بلوک تبلیغ ممکن است برای یکی دو‌ لینک و برای یکی ۷ لینک و برای یکی هیچ لینکی نشان ندهد.

نکته ۳: برای دامنه .ir نمیتوان ادورز رفت تحریم است. و برای ورود به گوگل ادز فیلتر شکن لازم است.

 

ساختار کلمات کلیدی و کمپین‌ها

برای یک صفحه سایتمان دو تا کمپین و برای هر کمپین چند ادگروپ زیرمجموعه داریم. و برای هر اد گروپ چند کلمه کلیدی و دو اد داریم.

بودجه ما روزانه در کمپین هزینه می‌شود، مثلاً روزی صد لیر یا پنجاه دلار استفاده کنیم.

با یک اکانت جیمیل میتوانیم ۵ تا کلمه کلیدی ادورز کنیم. البته با اکانتی که با ادورز می‌سازیم هم میتوانیم کلمات دیگری در کمپین‌ها استفاده کنیم.

بایستی در خصوص اکانت و میزان شارژ هر اکانت به دقت استراتژی لازم در کمپین‌هامان داشته و کار کنیم.

کمپین در گوگل ادز

مثلاً برای کلمه لنز در گوگل ادوردز میتوانیم دو کمپین راه اندازی کنیم :

لنز طبی

لنز رنگی

ادگروپ کمپین لنز طبی

لنز طبی رنگی

لنز طبی دایم

بعد زیر مجموعه اینها کیوورد هایی که تحقیق کردیم با اددهایی که تعیین میکنیم را می‌نویسم.

باید اددهایی که تعیین میکنیم کیوردهایی که پوشش میدهد همخوانی داشته باشد.

 

فرمت نمایش اد در گوگل

A– دو تا ۱۵ کاراکتر داریم برای url

B– دو تا قسمت ۳۰ کاراکتری برای هدلاین است + یک ۳۰ کاراکتری اضافه که امکان دارد نمایش داده شود.

C– و ۱+۱ تا ۹۰ کاراکتری برای دیسکریپشن

D– بعد ad extention (مثلاً شماره تلفن‌های که برای ایران نمی‌توانیم استفاده کنیم)

فرمت نمایش گوگل ادز

Match type

یک بخش مهم دیگر در گوگل ادورز نوع استفاده از کلمات کلیدی جهت نمایش است که به آن Match type می گوییم. و سه + یک نوع دارد:

  1. Broad
  2. Phrase match
  3. Exact match
  4. Broad modifier

google ads match type

۱- Broad: مثلاً لنز رنگی را در گوگل اد می‌گذاریم در حالت broad اتفاقی که می‌افتد این است.

یک حالت گسترده دارد و اگر یک مقدار کم جستجو مشابه کلمه شما باشد تبلیغ شما نمایش داده میشود. مثلاً اگر یکی دنبال لنز دوربین باشد لنز رنگی را هم برایش نمایش میدهد. و هزینه‌ها در این نوع استراتژی کمتر است.

۲-  phrase match: برای حالت دوم نسبت به حالت اول یک مقدار دقیق تر است.

۳- exact match: برای نوع سوم، دقیقا همان چیزی که ما میخوایم اگر سرچ شود، نشان میدهد. هزینه ها نیز یک مقدار بالاتر هم میرود.

match-type

نکته ۴: استراتژی اد وردز را باید تعیین کنیم . اولش میتوانیم broad بریم تا کلمات کلیدی را دقیقا بتوانیم پیدا کنیم. برای شروع exact نمی‌ریم.

 

 

Auction حراج

مزایده در گوگل ادز بدینگونه است که نمیدانیم رقیبمون چقدر پیشنهاد میدهد. و ما سعی می‌کنیم که رقم بیشتری اعلام کنیم تا بتوانیم نمایش بگیریم. و این کار باعث میشود که جریان حراج تغییر و رقبا قیمت‌ها را بالا میبرد.

Ad Rank

اگر ad rank بالاتری داشته باشی جایگاه بهتری خواهید داشت. که تشکیل شده از :

۱- Bid : که هزینه ای است که حاضرید برای کمپین و نمایش پرداخت کنید.

۲- Quality score : از سه چیز تشکیل شده:

  1. expected CTR میزان CTR که از تبلیغ انتظار داریم.
  2. landing page experience صفحه ای که فرود می آید تا جای ممکن تجربه کاربری بهتری داشته باشد مثل سرعت لود، تایتل، اپتیمایز سئو و …
  3. ad relevance ارتباط کلمه کلیدی با اد شما

نکته ۵: رتبه یک صفحه اول همیشه خوب نیست و ممکن است با بودجه محدود لینک دوم باشیم ولی کلیک بیشتری بگیریم یعنی مهم ورودی است نه جایگاه.

نکته ۶: یک دهم یک‌دهم پیشنهاد را بالاتر می‌بریم تا نمایش بگیریم و نیاز نیست یکدفعه زیاد بالا ببریم.

 

مراحل عملی تبلیغ در گوگل ادز

۱- اکانت ساخته و شارژ میکنیم
۲- بعد کمپین را درست میکنیم
۳- بعد اد گروپ با کیوورد ها را درست میکنیم
کیورد اگر بین دو ستاره بزنیم phrase match
کیورد را بین دو براکت بزنیم exact match
اگر چیزی نزنیم broad
۴- در صفحه بعد فورمت نمایش اد را می‌نویسم با url و توضیحات (۲-۳) تا می‌نویسم

اگر بودجه داشتیم ران میشود. اگر نشد باید کوالیتی یا بید را بهتر کنیم تا ران بشه و نمایش بگیریم.

منبع برای یادگیری ادورز  https://www.wordstream.com