سئو سایت یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO) یکی از بهترین و مهم‌ترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ است. در عین سادگی روش‌ها و تکنیک‌ها، پیچیدگی‌های زیادی دارد که رعایت یا عدم رعایت هرکدام از تکینیک‌ها میتواند تاثیر زیادی در رتبه سایت در گوگل یا دیگر موتورهای جستجو را داشته باشد. به زبان ساده یعنی اینکه کارها و تکنیک هایی در سایتمان انجام دهیم که گوگل مارا بهتر ببیند و بهتر معرفی کند. و هر شخصی اگر در گوگل دنبال هر کلمه‌ای مرتبط با کسب و کار ما گشت، در صفحه اول و لینک های اول گوگل صفحات سایت ما نمایش داده شود.

مسلماً نمایش در صفحه اول گوگل و لینک‌های اول آن تاثیر بسیار زیادی در معرفی یا فروش خدمات و محصولات سایت ما خواهد داشت. بطور میانگین لینک اولی که گوگل نمایش میدهد ۳۰ درصد کلیک‌ها را دریافت میکند. لینک دوم ۲۰ درصد و لینک سوم ۱۰ درصد و بقیه کلیک‌ها به لینک‌های دیگر از صفحه اول و درنهایت صفحات بعد اختصاص می‌ابد.

سئو بهینه سازی موتورهای جستجو

اصطلاحات سئو

جهت یادگیری سئو ابتدا باید با چند اصطلاح آشنا شویم تا در حین یادگیری تکنیک‌ها و مطالعه در مورد سئو سایت دچار مشکل نشویم.

۱- سئو کلاه سفید، سیاه و خاکستری

استفاده از تکنیک هایی که گوگل برای سئو سایت مشخص کرده و با آن مشکلی ندارد سئو کلاه سفید است. اگر گوگل مشکل داشته باشد سئو کلاه سیاه است که اگر متوجه شود سایت را جریمه و یا به اصطلاح آن را پنالتی خواهد کرد. و همچنین تکنیک های بین سیاه و سفید که نه بد هستند نه خوب را سئوی کلاه خاکستری گویند که تکنیک های کلاه سفید نیستند ولی الگوریتمی برای تشخیص آن در حال حاضر وجود ندارد. در اموزش سئو در این صفحه تکنیک های کلاه سفید بیان خواهد شد.

۲-  On Page SEO & Off Page SEO

سئوی on page به استفاده از تکنیک هایی گویند که در داخل سایت برای سئو انجام میشود (مثل سئو محتوا یا لینک داخلی). و سئو  off page به استفاده از تکنیک هایی گویند که خارج از سایت برای بازاریابی بهتر و برندینگ سایت انجام میشود (مثل لینک سازی خارجی یا رپورتاژ آگهی)

۳- کلمه کلیدی یا keyword

کلمه کلیدی همان عبارتی است که کاربران اینترنت در هنگام جستجو در گوگل یا سایر موتورهای جستجو جهت پیدا کردن محتوای مورد نیاز خود جستجو می‌نمایند. و از دید صاحبان کسب و کار عبارتی است که فحوای کلام مطلب صفحه یا سایت کسب و کار را بیان میکند.

Keyword Density یا چگالی کلمه کلیدی به میزان تکرار کلمه کلیدی در محتوای شما است. مثلا اگر محتوای شما ۱۰۰۰ کلمه باشد و ۱۰ بار از کلمه کلیدی استفاده کرده باشید، چگالی آن ۱% است.

۴- انکرتکست Anchor Text

متن لینک یا عنوان لینک که شما را جذب میکند تا روی لینک کلیک کنید و اعتبار آن متن را به لینک میدهد. بطور مثال در این عبارت “یکی از بهترین منابع سئو” عبارت منابع سئو  به عنوان انکرتکست برای لینک https://backlinko.com می باشد که اعتبار کلمه منابع سئو را به آن لینک میدهد و گوگل این اعتبار را برای سایت ذکر شده در نظر خواهد گرفت.

۵- بک لینک

به صفحات خارج از سایت ما که به صفحه یا مطلب ما لینک دارند بک‌لینک گفته میشود. اعتبار صفحه لینک دهنده و اعتبار انکرتکست در میزان اعتباری که گوگل به سایتها میدهد تاثیر زیادی دارد. به همین علت بعنوان یکی از تکنیک های سئو جهت افزایش اعتبار سایت استفاده میشود. البته اگر زیاد استفاده شود باعث جریمه شما با الگوریتم پنگوئن خواهد شد.

۶- کال تو اکشن Call To Action

فعالیتی که در یک مطلب یا محتوا از کاربران میخواهیم که انجام دهند. مثل گذاشتن دکمه های  “رایگان دانلود کنید” ، “افزودن به سبد خرید” و ” همین حالا سفارش دهد” و ….

۷- نرخ تبدیل Conversion Rate

نسبت تعداد مراجعین به تعداد مشتریان واقعی را نرخ تبدیل میگویند. مثلا اگر ۱۰۰ نفر از سایت ما بازدید کردند، و ۳۷ نفر خرید کردند نرخ تبدیل ما ۳۷% است.

۸ – خزیدن و ایندکس

خزیدن یعنی کاری که گوگل با رباط‌ هایش برای تشخیص صفحات وب انجام میدهند. پس از خزیدن، صفحات جدید با ایندکس شدن در سرورهای گوگل در سرچ‌ها نمایش داده خواهند شد. ایندکس شدن یعنی ذخیره یک نسخه از صفحه وب در سرورهای گوگل برای تعیین جایگاه آن صفحه در جستجوها

۹- نرخ کلیک CTR

در جستجوی یک کلمه کلیدی در گوگل، لینک یک صفحه برای کاربران به میزان مشخصی نمایش داده میشود. تعداد کلیک کاربران روی آن صفحه، به تعداد نمایش آن در گوگل را نرخ کلیک گویند. نرخ کلیک به نوعی جذابیت یک صفحه را مشخص میکند. انجام تکنیک های سئو باعث افزایش تعداد نمایش یا impressions آن صفحه و ایجاد جذابیت در انکرتکست و محتوا و … باعث افزایش تعداد کلیک و در نهایت افزایش (CTR (Click Through Rate خواهد شد.

۱۰- اعتبار دامنه Domain Authority

اعتبار یک دامین یا دامنه را گویند که بسته به میزان عمر دامنه، نوع دامنه و رعایت تکنیک‌های سئو متفاوت خواهد بود. یکی از فاکتورهای مهم در ایجاد و خرید بک‌لینکها و فهمیدن اعتبار سایت‌ها می باشد.

۱۱- اعتبار صفحه Page Authority

صفحات بر اساس میزان سئو شدن و اعتبار دامنه‌اشان اعتباری بدست میاورندکه در نتایج جستجو و در نهایت افزایش میزان اعتبار دامنه موثر خواهد بود.

۱۲- لینک فالو یا نوفالو

در تگ لینک‌ها خاصیتی به نام rel وجود دارد که بطور پیشفرض follow است. که میتوان آنرا به nofollow تغییر داد. در خزش گوگل در صفحات وب فالو بودن اعتبار لینک را افزایش میدهد ولی نوفالو بودن خزش را متوقف میکند. (معمولا سایتها بخش کامنت خود را نوفالو میکنند تا کاربران از آن قسمت جهت لینک سازی استفاده نکنند.)

۱۳- سندباکس گوگل

معمولا خیلی از سایتها در ماه های اولیه فعالیت زیادی دارند و بعد از مدتی فعالیتها کم شده و موقف میشوند. گوگل در ماه های ابتدایی سایت ها را در سندباکس قرار میدهد و زیاد آنها را نمایش نمیدهد تا از ادامه فعالیت ها و کیفیت محتوا مطلع شود و شما را بطور واقعی محک زده و جایگاه واقعی شما را در گوگل مشخص نماید.

۱۴- شاخص کلیدی عملکرد KPI

KPI در تمام فعالیت ها به عنوان شاخص جهت اندازه گیری میزان موفقیت و عملکرد استفاده میشود که در سئو نیز میتوان از شاخص های متفاوتی برای آن استفاده نمود. مثل میزان بازدید، CTR و رتبه در گوگل

۱۵- لید LEED

کاربرانی که در هنگام بازدید از سایت ما توانستیم جذب کرده و اطلاعات تمایش را گرفته ایم و به عنوان مشتری و مخاطب اصلی ما شناخته میشوند را لید Leed گویند.

لیدجنریشن روشهایی است که از طریق آن این کاربران را پیدا و جذب میکنیم. مثل دریافت لینک دانلود با وارد نمودن ایمیل

۱۶- صفحه فرود Landing Page

صفحه جذابی که برای لید های خود طراحی کرده ایم که Call To Action مخصوص به خود و مطابق با کمپین مربوطه را دارد.

۱۷- عبارتهای کلیدی طولانی Long Tail Keywords

عبارتهایی که دقیقا خواسته کاربران را بیان میکنند و بیشتر از ۴ کلمه هستند. و برای سایتهایی که تازه شروع به کار کردن جهت توید مطلب یا کلمات کلیدی انتخاب این کلمات برای keyword جهت نمایش در گوگل بسیار موثر خواهدبود.

۱۸- PBN

شبکه خصوصی لینک است، که معمولا از چندین سایت و وبلاگ که محتوای مشابه با کسب و کار دارند تشکیل میشود که سئوکار برای لینک سازی آنها را ایجاد کرده است.

۱۹- SERP

Search Engine Results Page وقتی صفحه ای را جستجو میکنیم موتور جستجو نتایجی به ما میدهد که به آن صفحه اصطلاحا SERP گویند.

۲۰- سئو منفی Negative SEO

به کارهایی که شخصی به غیر از مدیر سایت برای یک سایت انجام میدهد تا رتبه آن را پایین بیاورد مثل انجام سئو کلاه سیاه

الگوریتم‌‌های مهم گوگل در سئو

بعد از یاد گرفتن اصطلاحات سئو، نوبت یادگرفتم الگوریتم های گوگل برای سئو است. گوگل برای بررسی صفحات وب و محتوای آنها از روش‌ها و الگوریتم‌های مختص به خودش استفاده میکند و هر کدام از این الگوریتم‌ها مسئولیت بررسی فاکتورها و الزامات گوگل و همچنین میزان جذابیت محتوا و صفحات وب را بر عهده دارند. با خواندن هرکدام از این الگوریتم‌ها و فهم کار آنها متوجه خواهیم شد که چطور گوگل سایتهای دنیا را براساس کلمات کلیدی رتبه بندی میکند. در ادامه به معرفی این الگوریتم‌ها خواهیم پرداخت. جالب اینکه بعضی از این الگوریتم‌ها اسم حیوانات را بر روی خود دارند که ویژگی مشترک آن حیوان و الگوریتم باعث انتخاب نام آنها شده است.

  1. پاندا
  2. پنگوئن
  3. مرغ مگس خوار
  4. کبوتر
  5. گورخر
  6. موبایل گدون
  7. رنک برین
  8. مدیک
  9. فرد
  10. پیج لایوت
  11. پیج اتوریتی
  12. پی دی
  13. کافئین
  14. فرش‌نس

الگوریتم گوگل سئو

۱-الگوریتم پاندا

تصور کنید تعداد زیادی پاندا در گوگل نشستند و تمام محتوای سایتها را با حوصله میخوانند، متن‌های که جدید نوشته شدند و یا بروز شدند  را متوجه میشوند، متن‎هایی که کپی هستند را مشخص میکنند (حتی اگر بخش کوتاهی را کپی یا خلاصه کرده باشید)، تبلیغات میان متن‌ها را متوجه میشوند و تمام سعی‌شان این است که محتوای با کیفیت، به روز و ارزشمند را را از بی کیفیت تشخیص دهند.

الگوریتم پاندا گوگل

۲- الگوریتم پنگوئن

خوب نوبت دیگر کارمند گوگل رسید. یکی از روشهای افزایش اعتبار به سایت این است که تعداد سایت‌های زیادی به مطلب یا صفحه شما لینک دهند. این بک‌لینک‌ها ممکن است در خصوص یک کلمه کلیدی خاص باشد. وظیفه پنگوئن این است که بک‌لینک‌هایی که با کلمه‌های غیر مرتبط  ایجاد شده‌اند را تشخیص دهند. همچنین تعداد لینک‌های زیاد و بدون دلیل به سایت را متوجه میشوند و مراقب هستند کسی با خرید لینک اعتبار خود را افزایش ندهد.

خطری که دارند این است که بدون اینکه متوجه شوید پشت پرده زیرآب شما را پیش گوگل میزند و ممکن است جریمه شوید. و برای رفع این جریمه ها باید لینک های غیرمرتبط را حذف کنید.

Penguin ALgoritham

۳- الگوریتم مرغ مگس خوار

یکی از بهترین کارمندای گوگل که شخصاً علاقه زیادی به این بزرگوار دارم مرغ مگس خوار (Hummingbirds) است. این پرنده عزیز همانطور که از اسم‌اش برمی‌آید بسیار سریع و دقیق هستند و در جستجوی کلمات در گوگل با استفاده از داده‌کاوی خیلی به کاربران کمک میکند که نتایج دقیق‌تر و بهتری از جستجو بدست آورند. قبل از حضور این الگوریتم جستجو و پیدا کردن صفحات مرتبط با نیاز ما خیلی سخت بود (مثل موتورهای جستجوی ایرانی در حال حاضر)، اما با وجود ایشان فقط کافی است چیزی که فکر میکنید را تایپ کنید تا منظور شما را متوجه و یا پیشنهادهای مشابه آن را ارائه دهد.

قبل از حضور این بزرگوار در تیم گوگل کار برای تولید محتوای مورد نیاز کاربران سخت بود و باید کلمات کلیدی زیادی در محتوا استفاده میکردیم تا دیده شویم، اما اکنون فقط کافیست روی کلمات کلیدی کمتر و بهتری تمرکز داشته باشیم و از لحاظ معنایی و نگارشی نیز بهتر بنویسیم.

الگوریتم مرغ مگس‌خوار

۴- الگوریتم کبوتر

فکر میکنم در گوگل یکی از ایرانیانی که با کفتر و کفتربازی آشنایی کامل دارد، جزء تیم تصمیم گیرنده این الگوریتم می‌باشد. کبوترها پرندهای مهربانی هستند که در یک محدوده جغرافیایی پرواز، زندگی و تغذیه میکنند. این الگوریتم هم به همین گونه عمل میکند و هدف آن کمک به کاربران در محل جستجوی کلمات کلیدی آنها است. مثلا شما اگر نیاز به یک رستورات یا یک خدمات در محل زندگی‌تان داشته باشید این الگوریتم بهترین و مرتبط‌ترین نتایج نزدیک شما را نمایش خواهد داد.

خوب ویژگی ها این الگوریتم مزایا و معایب خود را دارد. مثلا ممکن است مطالب شما برای مکان‌های دیگر نمایش داده نشود. ولی ورودی‌هایی که دریافت میکند دقیق‌تر هستند و نرخ تبدیل بالایی دارند. این الگوریتم الیته فرصت‌هایی جدیدی برای کسب و کارهای کوچک ایجاد خواهد کرد…

الگوریتم کبوتر

۵. الگوریتم گورخر

اینطور که از شواهد بر میآید اقتصاد مال گورخر است. این الگوریتم گوگل در حال بررسی کردن فروشگاه‌های اینترنتی است. و اکثر فاکتورهای مثبت از دید کاربران و مدیریت ارتباط با مشتریان را بررسی میکند. فاکتورهایی مثل رسپانسیو بودن، درگاه‌های پرداخت متنوع و مطمئن داشتن، امکان مقایسه کالا، سیستم حمل و نقل و ارسال خوب، لینک و محتوای خوب هر محصول، حتی داشتن ویدیو برای محصولات، تخفیفات و …

امیدوارم اگر در حال کار کردن روی یک سایت فروشگاهی هستبد، تمام موارد و جزئیات را در نظر بگیرید تا از شر گورخرهای گوگل در  امان باشید.

الگریتم گورخر

۶- الگوریتم موبایل گدون Mobilegeddon

تصویر زیر بطور کامل و شفاف تمام توضیح گوگل در مورد این الگوریتم است. حرف گوگل با الگوریتم Mobilegeddon و الگوریتم First Mobile Index این است. که الویت اصلی‌اش طراحی سایت برای کاربران تلفن همراه است. و سایت‌هایی که رسپانسیو هستند رتبه‌های بهتری دریافت خواهند کرد. هرچند هنوز اگر محتوای خوبی داشته باشید و سایت شما برای موبایل طراحی نشده باشد شما را حذف نمیکند. مثل سایت ورزش ۳، اما جهت ایندکس کردن سایت ابتدا حالت موبایل را ایندکس و بررسی میکند.

mobilegeddon

۷- الگوریتم رنک برین Rankbrain

یکی دیگر از الگوریتم هایی که در درک بهتر مفهوم آنچه ما در گوگل بدنبال آن میگردیم، به گوگل کمک میکند، الگوریتم رنک برین Rankbrain است.
این الگوریتم با کمک هوش مصنوعی سعی میکند از چیزی که تایپ میکنم متوجه چیزی که میخواهیم شود و کار مرغ مگس خوار را تکمیل نماید.

الگوریتم رنک برین

۸- الگوریتم مدیک Medic

فرض کنید احساس مشکل یا ناخوشی در جایی از بدن خود دارید. برای اینکه متوجه شوید چه مشکلی دارید با موبایل خود از گوگل کمک میگیرید. گوگل سعی میکن از طریق سایت‌های معتبر پاسخ مشکل شما را بدهد و نتیجه درست را برای شما نمایش بدهد.

الگوریتم مدیک گوگل مسئول چک کردن سایت‌ها و نمایش سایت‌های معتبر در حوزه بهداشت و سلامت است. سایت‌هایی که گواهینامه ssl دارند. مورد وثوق و اعتماد کاربران قبلی قرار گرفته‌اند و همچنین در صفحه موبایل درست نمایش داده میشوند و ریسپانسیو هستند.

الگوریتم مدیک

۹- الگوریتم فرد

مشک آن است که ببوید نه انکه عطار بگوید. الگوریتم فرد دقیقا دنبال مشک خوشبو است و مشک‌هایی که فقط عطار میگوید که خوشبو است را دچار مشکل میکند. تناسب ارزش محتوا با میزان تبلیغات آن را میسنجد و اگر کسی بیشتر از ارزش مطلب و سایت خود تبلیغ کرده باشد و بک‌لینک گرفته باشد با آن برخورد میکند.

الگوریتم فرد

۱۰-الگوریتم پیج لایوت page layout

اینکه گوگل به تنهایی بخش عمده‌ای از سایتهای دنیا را مدیریت میکند و استانداری برای تجریه بهتر کاربران تعیین میکند، اشتباه نیست و ما واقعاً بابت این خدمات باید شکرگزار باشیم. یکی دیگر از الگوریتم‌هایی که منافع کاربران در اینترنت را در نظر دارد، الگوریتم page layout گوگل است. که همانطور که از اسم‌اش میتوان حدس زد لایه‌های مختلف یک پیج و صفحه را بررسی میکند و با تبلیغات زیاد مثل پاپ آپ ، فلش های اطراف مطلب و … برخورد میکند تا کاربران کمتر دچار اذیت و آزار توسط صفحات وب شوند.

الگوریتم پیج لایوت

۱۱-الگوریتم پیج اتوریتی page authority

در گذشته گوگل برای رتبه بندی و امتیاز دهی به سایتها از پیج رنک استفاده میکرد تا اینکه سایت MOZ یک روش و الگوریتم بهتر برای رتبه بندی و اعتبار دادن به سایت ها و دامین ها ارائه داد که گوگل را مجاب به استفاده نکردن از پیج رنک کرد. حالا برای تشخیص اعتبار هر سایت و اعتبار هر دامین از page authority و domian authority استفاده میکنیم. MOZ برای سئوکاران بسیار مفید بوده و بک لینک‌های (لینک های داخلی و خارجی) سایت را میتوان چک کرد. این ابزار برای سئو سایت بسیار مفید است

Page-authority algorithm

۱۲- الگوریتم پی‌دی لون PayDay loan

یک سری کسب و کارهای خلاف (مثل مستهجن، قمار، وام ، فروش سربازی و …) هستند که برای اینکه بیشتر در دید کاربران اینترنت قرار گیرند با روشهای اسپم تلاش میکنند که رتبه های خود را در گوگل بالا ببرند. این الگوریتم که به ادعای گوگل برای اکثر زبانهای دنیا فعال است در جهت جلوگیری و پاکسازی از این موارد تلاش میکند.

payday loan algorithm

۱۳- الگوریتم کافئین

قبل از استفاده از این الگوریتم، گوگل صفخات اینترنتی را در سرورهای خود ایندکس میکرد. و صغحات قدیمی‌تر در جستجوهای یک کلمه کلیدی شانش بیشتری برای دیده شدن داشتن. با تولد این الگوریتم، سایتها و مطالب تازه‌تر و بهتر، شانش بیشتری برای دیده شدن در صفحات ابندایی گوگل پیدا کردند.

این الگوریتم در خزش بهتر و موثرتر گوگل کمک کرد. و مثل یک قهوه تازه، مطالب تازه را ۵۰ درصد بهتر نمایش میدهد.

الگوریتم کافئین گوگل

۱۴- الگوریتم freshness

بعضی مواقع در مورد برخی کلمات که در گوگل جستحو میکنیم، اولین فاکتور مهم که در نتایج جستجو مهم است، تاریخ انتشار آن مطلب است. مثلا وقتی در مورد منابع یک آزمون یا یک خبر جستجو میکنیم، مطلبی برایمان الویت دارد که جدیدتر باشد.

گوگل با الگوریتم freshness سعی میکند که ما را در این امر کمک کند. الیته در برخی مطالب و کلمات کلیدی، که به روز بودن آنها مهم است و مطالب جدید بطور مستمر منتشر میشوند. هرجند همچنان به پربار و مفید بودن محتوا برای کاربران توجه دارد.

برای سئو سایت و دریافت نتیجه بهتر از این الگوریتم گوگل موارد زیر پیشنهاد میشود:

  • مطالب خود را همیشه به روز نگه دارید و محتوای آن را مطابق با تغییرات جدید آپدیت کنید.
  • شبکه های اجتماعی همیشه به روز هستند و انتشار مطالب در آنها در این الگوریتم کمک خواهد کرد.
  • ایجاد بک لینک های جدید و به روز نگه داشتن آنها
  • تولید محتوایی که همیشه مفید و بعنوان مرجع استفاده شود.

الگوریتم freshness گوگل

 

 

مطلب بزودی تکمیل خواهد شد . . .

 

بازگشت به آموزش دیجیتال مارکتینگ