با توجه به حجم زیاد اطلاعات، منابع و دوره‎ ها در حوزه دیجیتال مارکتینگ، تصمیم گرفتم در وبسایت شخصی خودم تعریف‌ها و تکنیک‌هایی این حوزه را به زبان ساده منتشر کنم که اولاً بتوانم این اطلاعات را جمع‌بندی و متمرکز کرده و دوماً امیدوارم ذخیره و نشر این اطلاعات بعدها مورد استفاده خودم و دیگران قرار گیرد.

مارکتینگ یا بازاریابی ⁉️

همه محصولات و خدمات براساس پاسخ به یک نیاز تعریف و ایجاد شده‌اند. بازاریابی سعی میکند:

  • بازار مناسب را برای آن پیدا کند
  • بهتر به نیازمندان معرفی کرده و برساند
  • نیازهای جدید را پیدا کرده و پاسخ را بهبود بخشد

بازاریابی یک هنر و تخصص است و تلاش میکند روش‌ها و راه‌های متفاوتی جهت ایجاد ارتباط دوسویه و مستمر با مخاطبان پیدا کند.

(تولیدات فرهنگی و هنری، اخبار و خیلی از موارد هستند که جزء محصولات و خدماتی هستند که آنها هم بر اساس نیاز تهیه شدند)

تمام کارها و فعالیت‌های بازاریابی برای رسیدن به یک هدف است:

✔️ پاسخ به نیاز جهت کسب درآمد و سود

که البته پاسخ به نیاز نیازمندان برای آنها نیز ارزش افزوده ایجاد میکند.

تعریف مدیریت بازاریابی از دیدگاه کاتلر و کلر: مدیریت بازاریابی (Marketing Management) علم و هنر انتخاب بازارهای هدف سودآور و نیز جذب و حفظ و افزایش مشتریان از طریق خلق و مبادله و ارائه ارزش به آنان است.

بازاریابی

یک نکته دیگری که برای من جالب بود این است که ستون‌های بازاریابی بر پایه ۴ مقوله اصلی (معروف به ۴P) به شرح زیر استوار است و برای بازاریابی بهتر باید روی تک تک این ستون‌ها کار و خلاقیت صورت بگیرد:

۱.کالا یا خدمات   ۲. توزیع یا محل    ۳.قیمت‌گذاری    ۴. ترویج (پیشبرد)

4p marketing

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

? دیجیتال مارکتینگ بازاریابی محصولات و خدمات از طریق ابزارهای الکترونیکی، دیجیتال و اینترنت است.
آنلاین و آفلاین میتوانند باشد.
و لزوماً فقط بازاریابی بوسیله وبسایت و اپلیکیشن نیست و ابزارهای متفاوتی وجود دارد.
برخلاف بازاریابی سنتی در بازاریابی دیجیتال تعامل دو طرفه و قابل اندازه گیری است.

البته بازاریابی سنتی (مثل بیلبوردها، روزنامه‌ها، آگهی های رادیو تلویزیون) برد و مخاطب بیشتری دارند. و بالطبع هزینه بیشتری هم دارند ولی ممکن است هیچوقت به مخاطب هدف نرسند.

? روزی خواهد رسید که بازاریابی کلاسیک جای خود را به بازاریابی دیجیتال خواهد داد و منظور از کلمه مارکتینگ همان دیجیتال مارکتینگ باشد . . .

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

پس از تعریف دیجیتال مارکتینگ، سوالی که مطرح میشود این است که چطور و چگونه دیجیتال مارکتینگ را شروع کرده و استفاده کنیم؟

برای شروع بازاریابی دیجیتال باید ابزارهای آن را بشناسیم و کاربرد آنها و نحوه استفاده از ابزارهای زیرمجموعه آنها را بدانیم تا پس از آن بتوانیم ابزارهای مفید برای کسب و کار خودمان را انتخاب و استفاده کنیم. در لیست زیر مهمترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را مشاهده میکنید که سعی کردم بطور مختصر و مفید در موردشان صحبت کنم:

  1. بازاریابی موتور جستجو  (SEM) و گوگل ادوردز
  2. بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO)
  3. بازاریابی محتوا (Content Marketing)
  4. استراتژی محتوا (Content Strategy)
  5. تبلیغات کلیکی (PPC,CPC)
  6. تبلیغات بنری (Banner Advertising)
  7. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)
  8. بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
  9. ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)
  10. موبایل مارکتینگ (Mobile Marketing)
  11. بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
  12. بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Marketing)

لینک ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به محض تکمیل مطالب فعال میگردد…