قبل از ورود به بحث بازاریابی شبکه‌های اجتماعی مختصری در خصوص رسانه‌های اجتماعی و جوامع مجازی صحبت خواهیم کرد و سپس به مهمترین نکات شبکه‌های اجتماعی و روشهای بازاریابی در آنها خواهیم پرداخت.

 

رسانه های اجتماعی

رسانه به هر وسیله انتقال دهنده گویند. که در کنار کلمه اجتماعی و مفاهیمی که در دنیا کنونی به این دو کلمه اضافه شده‌اند به معنی ابزار یا وسایلی است که افکار یک جامعه را بطور دو سویه انتقال میدهند.

این وسیله‌ها و ابزار در دنیای امروزی با توجه به ویژگی‌های شبکه اینترنت، حول محور آن می چرخند تا احساسات و افکار افراد را منتقل کنند.

برای تحلیل رسانه های اجتماعی هرمی با همین عنوان وجود دارد که سطوح و عمق انواع رسانه‌ها را نمایش میدهد. همانطور که در تصویر زیر ملاحظه میکنید، در بالای هرم رسانه و شبکه‌های  اجتماعی، بحث‌ها بطور کوتاه، عمومی و سطحی صورت میگیرد و تقریبا کل جامعه را پوشش میدهد اما در پایین هرم ، جامعه‌های تخصصی داریم که مطالب و محتوای مختص به خود را منتشر و دنبال میکنند و حول محور علاقه مندیهاست. هرم رسانه های اجتماعی

چند نکته کنکوری در بحث رسانه‌های اجتماعی مطرح است که در اینجا فقط بصورت تیتروار ذکر میکنیم:

  • محتوا از خود رسانه ارزشمندتر است.
  • وقتی محتوای تصویری از شما منتشر میشود سلایق، وضعیت مالی، افکار  و خیلی مسایل از یک عکس شما منتقل میشود.
  • جامعه هدف شما در هر رسانه‌ای بودند، کسب و کار شما هم باید آنجا حضور داشته باشد.
  • جوامع رسانه‌ای به دو دسته جوامع علاقه محور و جوامع رویداد محور تقسیم میشوند. در جوامع علاقه محور افراد بر اساس علایق خود ورود و فعالیت میکنند و بحث تخصصی بسیار مهمتر از جذب اعضای بیشتر است. اما در جوامع رویداد محور براساس یک پروژه یا یک اتفاق در مدت زمان معین اعضا وارد میشوند و بیشتر، جذب اعضای زیاد براساس پروژه‌ها الویت دارد.

 

بازاریابی شبکه های اجتماعی

برای بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ می‌توان از هر چیزی که ارتباط با افراد را برقرار میکند استفاده نمود. مثل تلفن، پیامک، تراکت، بیلبورد، سایت و ابزارهای شبکه‌های اجتماعی.

یکی از مهمترین کانال‌های ارتباطی در دنیای امروزی تلفن همراه است. که امروزه شبکه‌‌های اجتماعی بخش جدایی ناپذیر آنها هستند. این شبکه اجتماعی در تسهیل ارتباط با مخاطبین و افزایش ورودی و همچنین معرفی کسب و کار به ما کمک می کنند. ولی نباید انتظار بیشتری از آنها داشته باشیم. (مثال: با اینکه خیلی‌های در اینستاگرام صفحه فروش دارند و کسب و کار اینستاگرامی دارند اما به تنهایی راه مطمنی برای راه اندازی کسب و کار نیست و حتی احتمال بسته شدن صفحات اینستاگرامی است).

بازاریابی شبکه های اجتماعی

جهت فعالیت و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بایستی بطور دقیق با آنها و مخاطبین اصلی و کاربردهای آن آشنا شویم تا عملکرد بهتری برای فعالیت داشته باشیم. پرطرفدارترین شبکه‌های مجازی که امروزه از آن استفاده می‌شود اینستاگرام، تلگرام، توییتر، فیسبوک، ‌پینترست، تیک تاک، یوتیوب و آپارات هستند. که شناخت دقیق آنها، افزادی که در آنها حضور دارند و نحوه عملکرد و افزایش مخاطب در آنها میتواند ارتباط دو جانبه مرتبط با کسب و کار را بهتر نماید.

زنده بودن شبکه های اجتماعی و تعاملات در آنها روابط بهتر و احساسی‌تری را ایجاد میکند. فقط باید یاد بگیریم که چطور از این قابلیت‌ها بطور مفید استفاده نماییم.

 

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را از کجا شروع کنیم؟

مرحله اول: برای شروع فعالیت در شبکه‌های اجتماعی پس از نیت، باید بدنبال اهدافمون از این حضور و روش دیجیتال مارکتینگ باشیم. هدف ما آگاهی از برند است یا افزایش ورودی و یا غیره.

مرحله دوم: پس از یافتن اهداف، باید در مورد پلتفرم‌های مختلف در شبکه اجتماعی اطلاعات دقیقی داشته باشیم و بخوبی نحوه عملکرد و جذب مخاطبین را در موردشان بدانیم. و متوجه خواهیم شد کدامیک از آنها مناسب کسب و کار ما خواهند بود و چطور باید شروع و فعالیت کنیم.

مرحله سوم: پس از آشنایی با پلتفرم‌های باید محتوای مناسب برای هر کدام تولید شود(متن، عکس، فیلم، موشن، اینفوگراف و غیره) و در یک برنامه زمانی مدون انتشار محتوا انجام پذیرد.

 

اهداف حضور در شبکه های اجتماعی:

 

  • Awareness یا آگاهی از برند
  • جذب لید و فروش
  • تقویت وفاداری مشتریان و تعامل
  • Reach (نمایش برند به افراد منحصر به فرد)
  • افزایش ترافیک ورودی به سایت یا فروشگاه و یا اپلیکیشناهداف حضور در شبکه های اجتماعی 2020

آشنایی با مهمترین شبکه‌های اجتماعی

توییتر

توییتر یک شبکه روشنفکر اجتماعی است. در توییتر شما میتوانید با ۲۸۰ کاراکتر، اخبار، اطلاعیه، تخفیفات، افکار، احساسات خود را منتشر کنید. پست توییتر شما باید آنقدر جذاب باشد که کاربران تخصصی در حوزه های مختلف را راضی کند. تعامل در توییتر بر اساس گفتگو و ریتویت کردن پست هاست. کاربران توییتر غالباً در حوزه های فعالیت خود مهم و تاثیرگذار هستند و برای موفقیت در این پلتفرم نیاز به محتوای معتبر، دقیق و جذاب است.

 

تلگرام

تلگرام پیام‌رسان محبوبی که به خاطر قابلیت‎ها و امکانات زیاد در حوزه اشتراک فایل و تصاویر، میتواند جایی برای خود در شبکه های اجتماعی داشته باشد و امکانات خوبی برای بازاریابی و جذب مخاطب ارائه دهد.

 

پینترست

پینترست از ترکیب دو کلمه انگلیسیPin به معنی پونز و Interest به معنی علاقه‌مندی شکل گرفته است. تصور کنید شما یه برد دارید که تصاویر و نکته های مورد علاقه خود را به آن وصل یا میچسبانید. پینترست دقیقاً همین کار را میکند. هر کاربر یک برد مخصوص به خود را دارد. این تصاویری که در حوزه های مختلف در بردهای کاربران وصل شده، مجموعه وسیعی از دیتا تصویری ایجاد کرده مه میتوان به آنها دسترسی داشت. البته با توجه به جذابیت‌ها و قابلیت‌های زیاد این شبکه اجتماعی هنوز در ایران مورد اقبال قرار نگرفته است و بیشتر هنرمندان و خانم‌ها برای مشاهده تصاویر مورد نیاز خود به آن مراجعه میکنند.

 

اینستاگرام

به نظر من کوین سیستروم خالق اینستاگرام در جهت رفع یک مشکل بشری که کامل حل نشده اینستاگرام را درست کرده است. مشکل چه بود؟ ما روزانه و ماهانه و سالانه با گوشی های هوشمند خودعکس و فیلم های زیادی ثبت میکنیم. این اطلاعات تصویری ثبت شده بدون تعیین تکلیف در گوشی‌ها و بعدها در هاردها انبار شده و خاک خواهد خورد. ایشان با ساخت پلتفرمی جهت زیباسازی و اشتراک این فایلهای شخصی و غیرشخصی با دوستان و یا طرفداران، شبکه اجتماعی جذاب در حوزه عکس و فیلم ایجاد نمود.

برای فعالیت خوب در این شبکه باید چند قانون ساده را همیشه رعایت کرد:

  • محتوای تصویری جذاب تولید نمود
  • همیشه با دیگر کاربران در تعامل بود
  • همیشه فعال بود (پست و استوری)
  • کپشن و هشتگ مناسب برای پست ها نوشت
  • هر صفحه ای که باز میکنید پیج های مرتبط با آن در زیر آن نمایش داده میشود
  • محتوا بر اساس اهداف و usp تولید میشود و از سوالاتی که برای مخاطب در آن خصوص پیش می آید میتواند مطلب و تبلیغ ایجاد کرد.

 

در ادامه به علت فراگیر بودن شبکه اجتماعی اینستاگرام برخی مطالب مرتبط با آنرا توضیح خواهم داد:

۱- هشتگ

  • تعداد هشتگ مجاز ۳۰ عدد است ولی همیشه بین ۱۰ تا ۲۰ هشتگ مرتبط بگذارید
  • برای دو پست متوالی نباید هشتگ یکسان باشد
  • هشتگ باید قبل گذاشتن سرچ شود و هشتگ ممنوعه نگذارید
  • هشتگ‌های ممنوعه (محتوای نامناسب داشتند یا ریپورت شده‌اند) را در گوگل و یا سایت toptager  میتوان بررسی کرد.

 

۲- تحلیل مخاطبین اینفلوئنسرهای اینستاگرام

جهت بررسی مخاطبین اینفلوئنسرها و پیدا کردم محل مناسب جهت تبلیغات مورد نیاز ما، سه سایت وجود دارند که تحلیل لازم برای ما را فراهم میکنند.

 

۳- قوانین نوشته و نانوشته بازاریابی در اینستاگرام

  • در پست‌های اینستاگرام یا صفحات فرود باید یک ارزش افزوده و یا یک مزیت برای مخاطبین داشته باشیم که آنها را ترغیب به فالو یا عکس العمل و اکشن کنیم.
  • قبل از هر بازاریابی باید محصول و خدمات ما آنقدر خوب باشد که مشتریان به یکدیگر معرفی کنند.
  • USP  (Unique Selling Proposition) چرا مشتری باید از ما خرید کند؟
  • خلاء بازار و توانایی ما در تامین آن چیست
  • ساختار تبلیغ: عنوان + متن اداعا و اثبات + عکس + کال تو اکشن
  • در تبلیغ باید ترسهای مخاطب را کم کرد ( ترس از کلاهبرداری، ترس از کم بودن کیفیت و …..)
  • داستان داشتن تبلیغات، ارتباطات را بیشتر خواهد کرد
  • هر هفته میتوانید پیشنهاد ویژه بازاریابی داشته باشید
  • ارزش افزوده: فرض کنید کالایی تامین کردید با هزینه ۷۰ و با هزینه تبلیغات آن را به قیمت ۱۰۰ میفروشید. در شبکه های اجتماعی می توانید هزینه تبلیغات را صرف کانالهای خود با ارائه تخفیف و اشانتیون و خدمات رایگان کنید.
  • هزینه ای که برای تبلیغات و نگهداری مشتریان انجام میدهیم نباید بطوری باشد که مشتری گمان کند کیفیت محصولات پایین است یا محصولمان انقدر ارزش ندارد.
  • تخصصی و جزء شدن در خدمات و محصولات در آینده بازخورد بیشتری دریافت خواهد کرد.
  • نکات نیچ مارکت (niche) برای ایجاد استراتژی اقیانوس آبی
    • تقاضای خوبی برای آن باشد و جامعه هدف مناسبی داشته باشد
    • رقابت کمی برای آن باشد
    • علاقه مند به آن حوزه باشید
    • سوددهی خوبی داشته باشد
    • توان پرداخت برای آن باشد
    • تمایل برای پرداخت برای آن باشد
    • یک مشکل واقعی از جامعه را حل کند

 

۴- دلایلی که باعث توسعه کسب و کارهای اینترنتی میشود:

  • چرا مردم آنلاین خرید میکنند؟
    • هزینه آنلاین نسبت به خرید آفلاین
      • هزینه حمل و نقل
      • هزینه زمانی

 

  • چرا خریدهای جدید در کنار خریدهای قدیم شکل میگیرد؟
    • مشتریان با هم صحبت میکنند
    • مشتریان همدیگر و کالایی که خریدند را میبینند
    • بازاریابی ویروسی برای تاثیر روی دو دلیل بالا عالیست
    • فرهنگ یکسان باعث خرید یکسان خواهد شد(فاصله جغرافیایی و فاصله اجتماعی در این بحث تاثیر دارد)
    • ابتدا افراد در شهرهای بزرگ خرید آنلاین میکنند

 

۵- ابزار اینفلوئنسرها

سایت followerwonk.com که برای یافتن اینفوئنسرها در توییتر و میزان فعالیتشان بکار میرود

سایت buzzsumo.com   مطالبی که در وب و یوتیوب منتشر میشود و در شبکه های اجتماعی چندبار به اشتراک گذاشته شده است را نمایش میدهد. و ما میتوانیم از این سایت مقاله های مورد علاقه کاربران دنیا را پیدا و چکیده آن را برای دنبال کنندگان خود به اشتراک بگذاریم

سایت igblade.pro جهت مشاهده وضعیت صفحات اینستاگرام و میزان انگیجمنت و فالورهای واقعی و غیر واقعی

 

۶- برای شروع فعالیت جدی باید به موارد زیر توجه داشته باشیم

بینش

  • اینفلوئنسرها
  • جوامع
  • هشتگ ها
  • کلامت کلیدی
  • محتوا

عمل

  • تولید محتوا
  • فیلتر کردن محتوای با ارزش
  • تعامل با اینفلوئنسرها

نتایج

  • افزایش فالوور
  • شناخت توسط اینفلوئنسر
  • تبدیل به یک اینفلوئنسر

 

شش قانون تعامل در رسانه های اجتماعی

  • بدهید تا بگیرید give to get
  • فیلتر و تمرکز filter and focus
  • ایجاد درگیری چند رسانه ای think multimedia engagement
  • قانون جوامع اینفلوئنسرها communities influencer rules
  • مئج سواری ride the wave

 

هزینه های بازایابی

  • Short tailed (روزانه یا چندبار در روز)
  • Medium Tailed (هفته ای یا دوهفته یکبار)
  • Long tailed (ارتباطات هدف گذاری شده و انتخاب شده)

 

بازگشت به آموزش دیجیتال مارکتینگ