اقداماتی و برنامه ریزی که برای اهداف بازاریابی محتوایی انجام میدهیم را استراتژی محتوایی میگوییم. که شامل موارد زیر است:
- اهداف
- پرسونای مخاطب
- شخصیت برند
- نقشه راه برند
- تحلیل رقبا
- کلمات کلیدی
- تقویم محتوا
- کانالهای انتشار
- شاخص عملکرد
- سفر مشتری
این برنامه ریزی در ابتدای کار صورت میگیرد و سندی برای آن تنظیم میشود تا کسب و کار در مسیر درست بازاریابی دیجیتال حرکت کند. و اگر نیاز باشد در میانه راه بروزرسانی میشود.
۱- اهداف
مثل بقیه کارهای در زندگی و کار ، اهداف تولید محتوا و کسب و کار بر اساس چشم و انداز و ماموریت و همچنین ارزشها باید مشخص گردد. مثل:
- افزایش لید
- افزایش فروش
- نگهداری مخاطبین
- افزایش نرخ تبدیل
- و…
۲- پرسونای مخاطب
در یونان قدیم به نقاب، پرسونا میگفتند.
سن، شخصیت، جنسیت، طرز تفکر ، نحوه رشد، علاقهمندیها، تحصیلات، دوستان، جغرافیا و خیلی مسایل مادی و معنوی در پرسونای یک شخص تاثیر دارد.
وقتی در مورد پرسونای مخاطبین صحبت میکنیم یعنی فاکتورهایی مشابهای که اغلب مخاطبین ما دارند.
۳- شخصیت برند
خوب ما با پرسونای مخاطبین، شخصیت آنها را درک و برای آنها برنامه ریزی میکنیم. اما خود کسب و کار و برند هم برای خودش یک شخصیت دارد که مخاطبین آنها را با این شخصیت خواهند شناخت و دوست داریم که بشناسند. مثل صداقت، خوش قول، قدرتمند، صلاحیت و … در تولید محتوا و ارتباط با مخاطبین باید شخصیت برند مدنظر و رویکرد مجموعه با آن شکل گیرد.
۴- نقشه راه برند
وقتی پرسونا و شخصیت برند و مخاطبین را خوب شناختیم در مسیری و فرآیندی مشخص در خصوص تولید و زمان انتشار محتوا برای اهداف برندسازی، فروش و جذب و نگهداری مخاطب، برنامه ریزی میکنیم.
۵- تحلیل رقبا
در تولید و بازاریابی محتوا یکی از نکاتی که در عملکرد بهتر ما در بازار کمک میکند، تحلیل رقبا است. یکی از راههای شناخت بهتر خود و رقبا استفاده از ماتریس SWOT است.
نقاط قوت: Strengths
نقاط ضعف: Weaknesses
فرصتها:Opportunities
تهدیدها:Threads
۶- کلمات کلیدی
یکی از مهمترین بخشهای تولید محتوا و سئو ، یافتن کلمات کلیدی و کار روی آنها برای بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو است.
درکنار هر بخش از فعالیتهای محتوایی همچون پرسونای مخاطبین و برند، باید کلمات کلیدی را در محتوا در نظر گرفت و جز استراتژی محتوایی باشد.
در تحقیق کلمه کلیدی کامل به این بحث می پردازیم.
۷- تقویم محتوا
برای انتشار محتوا باید برنامه مشخص داشت. و جدولی درست کرد که موارد زیر در آن به درستی مشخص شده باشد:
- عنوان
- نویسنده
- شرح محتوا
- کلمات کلیدی
- نوع محتوا (متنی، تصویری، صوتی، ویدیویی)
- اهداف بازاریابی
- زمان انتشار
- کانالهای انتشار
- اکشن
- وضعیت (نوشته یا تولید شده یا نشده | منتشر شده یا نشده)
- منابع
نکته: جدا از اینکه در تولید محتوا و هویت و شخصیت برند را در نظر میگیریم، نظم در روزها و ساعتهای انتشار در سئو سایت مهم است. و گوگل پس از یک مدت متوجه خواهد شد در چه روزهایی انتشار محتوا داریم و خزش بهتری خواهد داشت.
۸- کانالهای انتشار
برنامه ریزی تولید محتوا بایستی بگونهای باشد که بدانیم هر محتوا از چه کانالی منتشر خواهد شد (سایت، شبکه های اجتماعی، ایمیل، پیامک و…) و در چه تاریخی منتشر خواهد شد.
۹- شاخص عملکرد
همچون خیلی از فعالیتهایی که بر اساس برنامه ریزی انجام میشود، تولید محتوا نیز نیاز به تعیین شاخص جهت ارزیابی عملکرد دارد. شاخصهای از قبیل:
- میزان بازدید
- نرخ کلیک
- رتبه گوگل در کلمه کلیدی
- تعداد لایک و کامنت
- تعداد ورودی از گوگل
- میزان ماندن در صفحه
- و…
۱۰- سفر مشتری
این بخش از استراتژی محتوا رابطه مستقیم با ui و ux وبسایت شما دارد. از زمان آگاهی مخاطب تا زمان اکشن یا عملی که شما میخواهید مثل خرید یک مسیری در سایت طی میکند. این مسیر از ابتدا تا انتها را سفر مشتری گویند. این سفر هرچه راحتتر و جذابتر باشه بازخورد و نتیجه بهتری خواهیم گرفت.
چک لیست استراتژی محتوا
تمام موارد بالا را وقتی بخوبی یاد گرفتیم میتوانیم چک لیستی تهیه و براساس آن فایل استراتژی محتوایی کسب و کار خود را با تقویم انتشار تهیه کنیم.
آقای مشیرفر چک لیست خوبی تهیه کردند که میتوانید از این لینک از سایت ایشون دانلود کنید.
ثبت ديدگاه