بازاریابی درونگرا یا ربایشی برخلاف بازاریابی برونگرا و مستقیم تمام فعالیتهای بازاریابی (به جز روشهای تبلیغات مستقیم مثل تلویزیون و بیلبورد و … ) که انجام میدهیم. که افراد خودشان ما را پیدا و خدمات یا محصولات مارا دریافت کنند. و همچنین فعالیتهای که در ارتباط با نگهداری و رضایت مشتریان انجام میدهیم را بازاریابی درونگرا گویند.
بازاریابی درونگرا برخلاف بازاریابی سنتی یا برونگرا بیشتر به کیفیت محتوا و نیازهای مخاطب توجه دارد.
بازاریابی درونگرای چهار مرحله دارد:
- جذب کردن attract
- تبدیل کردن convert
- نزدیک شدن و تعامل close
- جلب رضایت یا شاد نمودن delight
جذب
در مرحله جذب ما تمام تلاشمان را برای آشنایی کاربران و مخاطبان با کسب و کار خود انجام میدهیم. در این مرحله تولید محتوای ارزشمند در صفحات و وبلاگ ، رعایت نکات سئو و کلمات کلیدی برای موتورهای جستجو و همچنین فعالیت موثر در شبکه های اجتماعی میتواند راهی برا ی جلب توجه دیگران به کسب و کار ما باشد.
تبدیل
پس از آشنایی و جلب توجه مخاطبان نیاز به تبدیل آنها به لید Leed و مشتری داریم تا مسیر قیف مشتریان را طی نمایند. برای این امر بایستی تمام موارد اضافه نمودن لید مثل فرمهای مربوطه، کال تو اکشن ، صفحه های فرود و در نهایت دریافت ایمیل و شماره های تماس را رعایت کنیم.
نزدیک شدن
یکی از مراحل حساس و مهم در قیف مشتریان تبدیل لیدها به مشتری است. در این مرحله علاوه بر رعایت اصول مدیریت ارتباط با مشتری و ارتباط با آنها از طریق پیامهای مورد نیاز آنها و مناسبتهای شخصی و عمومی آنها، رعایت مسیر حرکت آنها در سایت یا اپلیکیشن جهت رسیدن درست و با لذت به هدف آنها بسیار مهم است.
جلب رضایت و دلشاد شدن
زمانی که مشتری از ما خدمت یا محصول مورد نظر خود را دریافت نمود نباید رها شود. این مشتری علاوه بر خرید مجدد میتواند بهترین مرج کسب و کار ما باشد. برای این کار علاوه بر فرم های نظرسنجی، ارائه محتوای مورد نیاز و جذاب آنها، بایستی تعامل موثر و سازنده در شبکه های اجتماعی با آنها داشته باشیم و به سوالات و مشکلات آنها پاسخ و نیازهای مرتبط آنها را برآورده کنیم .
سخن پایانی
در برخی از روشهای جدید بازاریابی درونگرا مراحل جذب و تبدیل را با هم تلفیق و آن را مرحله تعامل می نامند. که در این مرحله همان فعالیت های مرحله جذب و تبدیل را بایستی انجام داد.
ثبت ديدگاه