با توجه به حجم زیاد اطلاعات، منابع و دوره ها در حوزه دیجیتال مارکتینگ، تصمیم گرفتم در وبسایت شخصی خودم تعریفها و تکنیکهایی این حوزه را به زبان ساده منتشر کنم که اولاً بتوانم این اطلاعات را جمعبندی و متمرکز کرده و دوماً امیدوارم ذخیره و نشر این اطلاعات بعدها مورد استفاده خودم و دیگران قرار گیرد.
مارکتینگ یا بازاریابی ⁉️
همه محصولات و خدمات براساس پاسخ به یک نیاز تعریف و ایجاد شدهاند. بازاریابی سعی میکند:
- بازار مناسب را برای آن پیدا کند
- بهتر به نیازمندان معرفی کرده و برساند
- نیازهای جدید را پیدا کرده و پاسخ را بهبود بخشد
بازاریابی یک هنر و تخصص است و تلاش میکند روشها و راههای متفاوتی جهت ایجاد ارتباط دوسویه و مستمر با مخاطبان پیدا کند.
(تولیدات فرهنگی و هنری، اخبار و خیلی از موارد هستند که جزء محصولات و خدماتی هستند که آنها هم بر اساس نیاز تهیه شدند)
تمام کارها و فعالیتهای بازاریابی برای رسیدن به یک هدف است:
✔️ پاسخ به نیاز جهت کسب درآمد و سود
که البته پاسخ به نیاز نیازمندان برای آنها نیز ارزش افزوده ایجاد میکند.
تعریف مدیریت بازاریابی از دیدگاه کاتلر و کلر: مدیریت بازاریابی (Marketing Management) علم و هنر انتخاب بازارهای هدف سودآور و نیز جذب و حفظ و افزایش مشتریان از طریق خلق و مبادله و ارائه ارزش به آنان است.
یک نکته دیگری که برای من جالب بود این است که ستونهای بازاریابی بر پایه ۴ مقوله اصلی (معروف به ۴P) به شرح زیر استوار است و برای بازاریابی بهتر باید روی تک تک این ستونها کار و خلاقیت صورت بگیرد:
۱.کالا یا خدمات ۲. توزیع یا محل ۳.قیمتگذاری ۴. ترویج (پیشبرد)
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
? دیجیتال مارکتینگ بازاریابی محصولات و خدمات از طریق ابزارهای الکترونیکی، دیجیتال و اینترنت است.
آنلاین و آفلاین میتوانند باشد.
و لزوماً فقط بازاریابی بوسیله وبسایت و اپلیکیشن نیست و ابزارهای متفاوتی وجود دارد.
برخلاف بازاریابی سنتی در بازاریابی دیجیتال تعامل دو طرفه و قابل اندازه گیری است.
البته بازاریابی سنتی (مثل بیلبوردها، روزنامهها، آگهی های رادیو تلویزیون) برد و مخاطب بیشتری دارند. و بالطبع هزینه بیشتری هم دارند ولی ممکن است هیچوقت به مخاطب هدف نرسند.
? روزی خواهد رسید که بازاریابی کلاسیک جای خود را به بازاریابی دیجیتال خواهد داد و منظور از کلمه مارکتینگ همان دیجیتال مارکتینگ باشد . . .
ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
پس از تعریف دیجیتال مارکتینگ، سوالی که مطرح میشود این است که چطور و چگونه دیجیتال مارکتینگ را شروع کرده و استفاده کنیم؟
برای شروع بازاریابی دیجیتال باید ابزارهای آن را بشناسیم و کاربرد آنها و نحوه استفاده از ابزارهای زیرمجموعه آنها را بدانیم تا پس از آن بتوانیم ابزارهای مفید برای کسب و کار خودمان را انتخاب و استفاده کنیم. در لیست زیر مهمترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را مشاهده میکنید که سعی کردم بطور مختصر و مفید در موردشان صحبت کنم:
- بازاریابی موتور جستجو (SEM) و گوگل ادوردز
- بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO)
- بازاریابی محتوا (Content Marketing)
- استراتژی محتوا (Content Strategy)
- تبلیغات کلیکی (PPC,CPC)
- تبلیغات بنری (Banner Advertising)
- بازاریابی شبکههای اجتماعی (Social Media Marketing)
- بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
- ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)
- موبایل مارکتینگ (Mobile Marketing)
- بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
- بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Marketing)
لینک ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به محض تکمیل مطالب فعال میگردد…
ثبت ديدگاه